Hej då Sverige! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van nienkestockholm - WaarBenJij.nu Hej då Sverige! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van nienkestockholm - WaarBenJij.nu

Hej då Sverige!

Door: nienkestockholm

Blijf op de hoogte en volg

15 Februari 2011 | Zweden, Stockholm

Hej!
Op de valreep nog een laatste weblog vanaf Zweedse bodem want over een paar uurtjes zit ik weer in het vliegtuig richting Nederland. De laatste twee weken Zweden waren net als de rest heel erg leuk, dus daar eerst maar een update over ;).
Een van de musea die na 3 maanden nog steeds op mijn ‘to see’ lijstje stond was het Nordiska Museet, dus daar in mn één na laatste weekend eindelijk heen gegaan. Heel mooi en vooral heel groot museum, dus lang niet alles uitgebreid bekeken. Maar een museum met én Zweedse huisjes/volkskunst én poppenhuizen is ideal voor mij! Buiten dat ook nog tentoonstellingen over de Sami (=Lappen, al is Sami nu hun officiele naam) en Zweedse interieurs (met hoe kan het ook anders: Ikea). Twee weken geleden was het hier aardig aan het dooien met als resultaat dat een groot deel van de sneeuw weg was, dat maakte wandelen in ‘mijn’ natuurreservaat weer net even anders. Gelukkig wel heel mooi weer en ideale gelegenheid om op een Zweedse rots in het zonnetje te zitten en te genieten van het uitzicht over een bevroren meer. En ondanks de dooi was het nog prima lopen over het ijs! Na een geslaagd weekend was mijn laatste weekje in het ziekenhuis aangebroken… laatste dingen afronden (verslag af, artikel bijna af), uitgebreid lunchen en nog zoveel mogelijk kletsen met iedereen. Afgelopen vrijdag was dan echt mijn laatste dag… een vrij chaotische dag (mede dankzij een sneeuwstorm waardoor het nog lastig was om uberhaupt in het ziekenhuis te komen) en beide leuk en niet leuk. Het leuke gedeelte was de verrassing die mn collega’s hadden verzorgd: afscheids ‘fika och tårta’ (=koffie & tart). Speciaal voor mij een van de meest Zweedse taarten gehaald, de gifgroene ‘prinsessentaart’, erg lekker! Buiten dat ook nog verwend met cadeautjes en een mini-toespraak van Ronald… ik was duidelijk niet de enige die het heel erg leuk vond om hier geweest te zijn! Het minder leuke gedeelte kwam later op de dag met het echt afscheid nemen van iedereen… veel knuffels later en de suggestie dat ik toch echt terug moest komen naar het Karolinska was het tijd om voor de laatste keer de deur achter me dicht te trekken. Heel raar idee dat ik na het weekend niet meer gewoon daar zou zitten…. En daarmee begon dan ook mn laatste weekend in Zweden. Na de sneeuwstorm van donderdag/vrijdag lag er opeens weer een berg verse sneeuw (ong 30 cm) en was het weer koud: tussen -5 en -10 overdag en ‘s nachts blijkbaar -20… In het weekend supermooi winterweer, ideaal voor een laatste rondje om/over Djurgården. Wederom erg mooi en nog heerlijk in het zonnetje gezeten. Ter afsluiting nog een rondje Gamla Stan en wat laatste inkopen. De volgende dag opnieuw aan de wandel gegaan, dit keer samen met Jasper naar een natuurreservaat iets ten zuiden van Stockholm gegaan (Nacka reservatet). Ook dit was supermooi: veel sneeuw, veel ijs & veel zon! Als we schaatsen hadden gehad hadden we hier nog een kunnen schaatsen: er was op het meer nl een prachtig baantje geveegd… Ook een duik in het meer na een saunabezoek behoorde tot de mogelijkheden… Wij hebben het maar gewoon bij lopen gehouden ;). Helaas was de batterij van mn camera hier net leeg, dus jullie zullen me moeten geloven dat het heel mooi was! Gisteren gebruikt om mn tas(sen) in te pakken, kamer op te ruimen en nog een laatste keer samen met Jasper te eten. En toen was het opeens alweer dinsdag, dag 106, en echt de laatste dag hier :(. Dankzij een late vlucht nog wel tijd om ‘s ochtends nog voor de laatste keer de stad in te gaan. En in de kerstvakantie wist ik al wat ik vandaag ging doen: lunchen bij Rosendals Trädgården die vandaag voor het eerst weer open was (vast speciaal voor mij ;)). In combinatie met een laatste korte wandeling (opnieuw zon!), tochtje met het pontje en rondje door Gamla Stan was het een waardige afsluiting van mijn tijd in Stockholm! Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat ik vanavond weer in mijn eigen bedje slaap en stiekem had ik nog wel wat langer willen blijven. Gelukkig is Stockholm/Zweden redelijk dichtbij, dus ik ga zeker terug! In de tussentijd ga ik alle mensen die ik hier heb ontmoet en Zweden zelf heel erg missen… de rust & de ruimte hier, de natuur met alle meren, bossen & rotsen… en niet te vergeten de rode huisjes ;).
Voor nu: iedereen heel erg bedankt voor alle berichtjes & reacties op de fotos, altijd erg leuk om te lezen!

De laatste foto’s staan weer op picasa: https://picasaweb.google.com/ninagustein/Stockholm201011?authkey=Gv1sRgCLfnyYP75a70EA#

Stor kram & vi ses snart!

Nienke

  • 15 Februari 2011 - 14:10

    Ramon:

    Awwww...maar het is wel een hele mooie tijd geweest als ik het zo allemaal lees. (en ik heb toch een donkerbruin vermoeden dat dit geen 'dag Zweden' voor altijd is ;)) (en het alternatief waar je volgende week naar vertrekt is ook wel okay toch?!?!:P)

    Heeeele goeie vlucht! en tot morgen ;)

    mzzls,
    ramon

  • 15 Februari 2011 - 14:11

    Yara:

    Jeej, op de valreep nog een berichtje naar zweden!
    Mooi dat je het zo leuk hebt gehad daar, maar wij zijn hier toch wel blij dat je weer terugkomt! Want lang hebben we niet om van je te genieten voor je erweer vandoor tjoept!
    Ik heb zaterdag ook prinsessentaart gegeten bij de ikea, haha, geert is er helemaal fan van!

    Nou goede vlucht en tot morgen!
    xx

  • 15 Februari 2011 - 14:45

    Annemiek:

    Leuk laatste verslag nog! Je hebt de laatste 2 wkn wel goed gebruikt om goed afscheid te nemen :) Jammer dat de foto's van het mooie park missen, maar ik geloof je... En er zijn genoeg andere mooie foto's om van te genieten! Succes met laatste beetjes inpakken, goede trein/bus/vliegreis en welkom terug en Holanda! En ook ik ben stiekem best wel blij dat je weer (voor even weliswaar) terugbent!

    Tot snel!
    Liefs,
    Annemiek

  • 15 Februari 2011 - 19:17

    Joep:

    Hej Nienke!

    det var jättekul att läsa vad du har gjort i sverige. Vi ska träffas snart i Nijmegen någonstans :)

    Kram!

    Joep

  • 15 Februari 2011 - 21:11

    Wienkiepienkie ;-):

    Hey Nienk!

    Schiet eens op met het aan boord slepen van je 3 tassen!
    Geniet van t laatste Zweedse uitzicht, en bereid je maar voor op hitte? in Nepal!

    xxx Wienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Stockholm

Sverige!

Recente Reisverslagen:

15 Februari 2011

Hej då Sverige!

03 Februari 2011

Zweeds-Nederlandse week

23 Januari 2011

Idyllische plaatsjes & bevroren meren

12 Januari 2011

Wienky & Pienky in Stockholm

02 Januari 2011

Zweedse feestdagen

Actief sinds 17 Okt. 2010
Verslag gelezen: 1182
Totaal aantal bezoekers 8255

Voorgaande reizen:

03 November 2010 - 15 Februari 2011

Sverige!

Landen bezocht: