Idyllische plaatsjes & bevroren meren - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van nienkestockholm - WaarBenJij.nu Idyllische plaatsjes & bevroren meren - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van nienkestockholm - WaarBenJij.nu

Idyllische plaatsjes & bevroren meren

Door: nienkestockholm

23 Januari 2011 | Zweden, Stockholm

Hej!
Eigenlijk had hier nu een verslag moeten staan over een weekend boven de poolcirkel met veel huski's en het noorderlicht, maar helaas... vanwege een ontspoorde trein kon onze trein niet rijden en zijn we maar in Stockholm gebleven... Maar gelukkig ook hier genoeg leuks gedaan om het een beetje te compenseren, en nu heb ik nog meer reden om weer terug te komen ;).
Goed, dan nu het echte verslag. Eerst maar even het serieuze gedeelte: mn eindverslag is zo ongeveer klaar (alleen de correcties/aanvullingen van mn begeleider nog verwerken) en nu bezig met nog wat aanvullende dingen bij mn eigen onderzoek. Het einde begint al aardig in zicht te komen en een van mn collega's die dacht dat ik tot na de zomer bleef vond dat niet zo leuk. Of ik toch echt niet langer kon blijven? Tja... tis dan Nepal zo'n goed alternatief is ;).
En dan natuurlijk mn tijd ook weer gebruikt om nog meer van de omgeving te zien. Vorige week zaterdag eens wat verder Stockholm uit geweest: samen met Jasper & Kathy naar Sigtuna (klein dorpje ten noorden van Stockholm, met de oudste hoofdstraat van Zweden). Superleuk dorpje met veel (rode) houten huisjes, en het meer direct aan het dorpje maakte het Zweedse plaatje helemaal compleet. In de zomer is het er waarschijnlijk nog veel mooier, dus Kathy en ik vonden dat we er dan maar een keer terug moesten komen :). De volgende dag weer een van Stockholms 70 musea bezocht: Medelhavet museet ('middelandse zee museum', over oude grieken etc). Mooi museum en ideaal voor een regenachtige dag (ja, voor de 2e keer regen gezien...). 's Avonds met een collega naar de film geweest en daarmee een heel leuk weekend afgesloten. Afgelopen week was ook nog aardig cultureel verantwoord: 1x ballet en 1x opera. Beiden waren erg mooi en bij de opera hadden we nog extra geluk: gratis kaartjes voor de 2e rang omdat de sponsor van de opera alle kaartjes had opgekocht (voor personeel etc, maar zat lang niet vol). Dus nu het podium eens van wat dichterbij gezien. Vrijdag hadden we dus eigenlijk in de trein naar Kiruna moeten zitten, maar dat feest ging niet door. De enige die dat niet heel erg vond was Kathy want nu had ze tenminste weer gezelschap in het weekend. Daar gelijk gebruik van gemaakt, dus zaterdag zijn we samen verder gegaan met het bezoeken van schattige dorpjes. Dit keer was Norrtälje aan de beurt (60 km boven stockholm, aan de kust). Volgens mn folder een 'idyllisch dorpje met een middeleeuws stratenplan', in vergelijking met Sigtuna vonden wij het toch net iets minder idyllisch maar zeker wel mooi. Het beste gedeelte lag op 10 mn lopen van het 'centrum': een park met een klein eilandje waarop je gelijk weer het idee had dat je kilometers van de bewoonde wereld verwijderd was. En dat gevoel hebben we vandaag nog even voorgezet met een bezoek aan Tyresta (het nationaal park ten zuiden van Stockholm). Dit keer in het gezelschap van Jasper en nog 2 andere internationale studenten (Mikael en Carlos). Met Annemiek hier ook geweest maar toen was het vanwege een alle sneeuw niet heel ontspannen lopen, met de dooi van vorige week was een aardig deel van de sneeuw weg en kon je weer fatsoenlijk lopen. Maar het beste gedeelte waren de twee bevroren meren: ze waren beloopbaar! Dus dat zorgde ervoor dat we stukken van de normale route konden afsnijden en een heel mooi rondje over het meer hebben gelopen (en dan te bedenken dat ik in de zomer in hetzelfde meer heb gezwommen...). Een van de mooiste keren in Tyresta tot nu toe! En tussendoor lunchpauze met een eigen gestookt vuurtje en marshmellows, perfect :). Al met al een best goede kiruna vervanging!
Nu weer helemaal klaar voor een nieuwe week en het bezoek van Joep & Stefan volgend weekend :).

Hoewel nog niet compleet: http://picasaweb.google.com/ninagustein/Stockholm201011?authkey=Gv1sRgCLfnyYP75a70EA# (moet nog aangevuld worden met fotos van Kathy)
En ook alvast een voorproefje van de vakantie met Wienke: http://picasaweb.google.com/ninagustein/WienkeStockholm?locked=true#

Liefs,
Nienke

• 23 Januari 2011 - 20:22

Maaike:

heey Nienke,

Leuk verhaal weer! En fijn dat je bijna klaar bent met je verslag nu :) Voor je het weet ben je alweer terug in Nederland, dus geniet nog maar even van de mooie omgeving daar!!
    Wij hebben je vanmiddag/vanavond gemist bij Sinterklaas, maar superbedankt voor alle persoonlijke gedichtjes!! Heel leuk! Volgend jaar weer samen?

X Maaike

• 23 Januari 2011 - 20:28

Ramon:

Heeey Nienke,

Klinkt wederom goed!! Maar toch wel slecht dat die trein niet reed!! nu heb je geen husky's gehad...(ga je daar nog wel heen???)

En dan is het al weer bijna voorbij...wat is de precieze datum dat je terug naar nederland komt??

Veel plezier nog!!!

Mzzls,
    ramon

• 23 Januari 2011 - 20:57

Annemiek:

Weer leuk verslag! Ook al had ik het grootste gedeelte al gehoord ;) en live praten is beter, dus dat was het dan! :P

Liefs,
    Miekje

• 26 Januari 2011 - 20:03

Joep:

Bijna! Supervet om op een meer te lopen! Ligt er nu ook nog ijs? We kletsen overmorgen bij!

Joep