Zweeds-Nederlandse week - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van nienkestockholm - WaarBenJij.nu Zweeds-Nederlandse week - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van nienkestockholm - WaarBenJij.nu

Zweeds-Nederlandse week

Door: nienkestockholm

03 Februari 2011 | Zweden, Stockholm

Hejhej!
Met niet meer zo heel lang te gaan & nieuwe Stockholmbelevenissen is het weer tijd voor een nieuwe update. Zoals altijd eerst het onderzoeksgedeelte: verslag is nog steeds bijna af, eindpresentatie is al gedaan (ging goed en iedereen vond t interessant) en nu gaan we toch nog een poging wagen om de boel gepubliceerd te krijgen. Dus als laatste taak mag ik mn verslag omvormen tot een artikel. Verder weer veel gezellige lunches en koffiepauzes.
Afgelopen weekend voor de laatste keer bezoek gehad vanuit Nederland: Joep & Stefan kwamen Stockholm ook maar eens bekijken. Vrijdagavond veilig aangekomen in Stockholm (eerste reactie van Joep op het station: het ruikt hier helemaal naar Zweden) en na een traditioneel welkomsmaal met pytt-i-panna & kladdkaka hebben we de beperkte tijd gelijk gebruikt voor een avondwandeling. Joep & Stefan wilden nu eindelijk ook weleens op een bevroren meer staan, en aangezien hier een natuurreservaat om de hoek ligt kon dat snel geregeld worden. Het meer werd helemaal goedgekeurd en eenmaal thuis was het tijd voor glögg, pepparkakor en een film. De volgende ochtend redelijk op tijd opgestaan, rustig ontbeten en vervolgens richting het centrum gegaan voor een rondje Gamla Stan. Het weer werd alleen maar beter met steeds meer blauwe lucht: ideaal voor een prachtig uitzicht over de stad vanaf de Katerinahissen. Voordat het zover was eerst nog kladdkaka gegeten, want Stefan mocht niet uit Zweden weggaan zonder de diepvrieskladdkaka te hebben vergeleken met de 'echte' versie (die duidelijk lekkerder is!). Na de kladdkaka & katerinahissen het water overgestoken naar djurgarden, dat boottochtje was vanwege grote ijsschotsen in het water nog leuker dan normaal. Eenmaal op djurgarden was het tijd voor Zwedens oudste openluchtmuseum: Skansen (voor mij nu de 3e keer). Deze keer helaas heel veel huisjes dicht, maar degenen die open waren, waren nog steeds heel leuk. En met het supermooie weer was het ook niet heel erg om gewoon rond te lopen (en zolang iets Zweeds rood en van hout is vind ik het mooi ;)). De dierenafdeling was wel gewoon geopend en wij hebben ons prima vermaakt met alle 'nordiska djur' (oftewel rendieren, elanden, zeehonden, wolven, veelvraten, slapende beren en verstopte lynxen), zelfs Stefan die niet van dierentuinen houdt vond dit wel leuk. Tegen de tijd dat het donker begon te worden was het weer tijd om te vertrekken en op zoek te gaan naar souvenirs voor Stefan (gelukt) en iets eetbaars (ook gelukt). 's Avonds opnieuw Zweeds eten (kladdkaka, dillechips) & film :). Volgende ochtend opnieuw naar het natuurreservaat gegaan voor een laatste wandeling door de sneeuw/over het ijs, ook in daglicht was het weer erg mooi! Daarna voor Joep & Stefan helaas alweer tijd om te gaan, veel te kort weekend maar wel superleuk!
Terwijl Joep & Stefan in de bus richting Skavsta zaten kreeg ik alweer gezelschap van Kathy. Samen hebben we half djurgarden rondgewandeld: supermooi! En het was nog steeds heel mooi weer en met +1 en zon voelde het als lente :). Helaas was dit ook het laatste weekenduitstapje met Kathy: afgelopen dinsdag is ze weer naar huis vertrokken. Daarom maandagavond samen met Eduard en Mikael (en natuurlijk kathy) een afscheidsdiner gehouden. Met dank aan de meegebrachte speculaaskruiden door Joep & Stefan nog een keer gevulde speculaas gebakken die opnieuw heel erg in de smaak viel. Het 2e doosje speculaaskruiden diende als afscheidscadeautje voor Kathy die er helemaal hyper van werd ;).
De rest van de week was niet heel spannend, ik was weer eens verkouden dus maar een beetje rustig aan gedaan. Helaas is het hier nu sinds het weekend aan het dooien: sneeuw is al heel stuk minder en ik heb voor het eerst sinds 3 maanden weer gras gezien.... Verder is het hier opeens nu heel licht (in vergelijking met 2 weken geleden voelt 5 uur donker heel laat aan ;)).

Dit keer veel nieuwe fotos! Te beginnen bij die van t weekend met Wienke, de link deed het de vorige keer blijkbaar niet, nu als het goed is wel: https://picasaweb.google.com/ninagustein/WienkeStockholm?authkey=Gv1sRgCITCmNHlkq-5Kg#
Dan nieuwe fotos op algemene fotolink (serie van de vorige keer aangevuld met fotos van kathy): https://picasaweb.google.com/ninagustein/Stockholm201011?authkey=Gv1sRgCLfnyYP75a70EA#
En dan nog de fotos van afgelopen weekend: https://picasaweb.google.com/ninagustein/JoepStefanStockholm?authkey=Gv1sRgCPiCsNj4rruj7QE#

Veel kijkplezier & tot de volgende update!

Liefs,
Nienke

• 04 Februari 2011 - 08:08

Ramon:

Hey Nienke,

Supermooie foto's weer!!
    Geniet nog van het laatste stukje zweden!!

Mzzls,
    Ramon

• 15 Februari 2011 - 09:52

Annemiek:

Oh nog heel snel even het trieste aantal reacties hier opkrikken ;) Geniet van de laatste paar Zweedse uurtjes! Niet te veel kladkakka eten he... En hopelijk is het daar nu ook nog net zo mooi blauw als hier (eindelijk...)! Enjoy!
    Liefs,
    Annemiek