(Pre-)kerst in Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van nienkestockholm - WaarBenJij.nu (Pre-)kerst in Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van nienkestockholm - WaarBenJij.nu

(Pre-)kerst in Stockholm

Door: nienkestockholm

19 December 2010 | Zweden, Stockholm

Hej!
Voordat ik hier kerstvakantie ga vieren nog maar even een verslag van mijn belevenissen hier.
Nadat ouders & jasper weg waren weer gewoon aan het werk gegaan en ondertussen ben ik zover met mn onderzoek dat ik eigenlijk al mn eindverslag kan gaan schrijven. Aangezien dat wel erg vroeg is hebben we nog wat extra dingen bedacht, dus ik heb nog genoeg werk om me tot half februari bezig te houden. Alles begint hier steeds meer in kerstsfeer te raken en afgelopen week hebben we met de onderzoeksgroep meegedaan aan een zeer Zweedse kersttraditie: 'julbord' (letterlijk kersttafel). Kerstpakketten uitdelen is hier niet heel gebruikelijk maar veel bedrijven gaan in plaats daarvan uit eten met het personeel. En in de weken voor kerst bieden heel veel restaurants het 'julbord' aan (eigenlijk hoor je dit pas op kerstavond te eten). De versie bij ikea had ik met jasper & ouders al uitgetest maar nu dus naar een 'echt' restaurant. Was toch duidelijk een stuk lekkerder (en ook een stuk duurder...): zalm, haring, köttbular (gehaktballetjes), boerenkool (maar dan in een soort a la creme variant, stampot is toch beter...) en nog veel meer. Erg lekker en ook een heel gezellige lunch :). Om in de kerstsfeer te blijven ben ik vorig weekend met Kathy naar de kerstmarkt in Skansen geweest. Skansen is het openlucht museum hier: allemaal huisjes/winkeltjes/andere gebouwen uit heel Zweden. Superleuk museum waar ze ook allerlei oude ambachten uitbeelden. De kerstmarkt was ook erg leuk maar het hoogtepunt was toch wel het dansen rond de kerstboom. Wrs waren het traditionele Zweedse kerst/kinderliedjes met bijbehorende dansjes. Het zag er heel grappig uit en uiteindelijk hebben wij ook nog meegedaan. Heel goed waren we niet, maar wel veel lol gehad :). Zondag was het weer heel mooi weer dus nog een flink stuk gewandeld. 's Avonds met Jasper & Kathy naar een glögg-feestje bij een van de andere internationale studenten. Ze hadden precies de juiste dag uitgekozen: -10 en dan een feestje buiten... Met 4 lagen kleren (incl thermospul) was het nog redelijk uit te houden, maar uiteindelijk toch naar binnen verhuisd. Afgelopen week was qua activiteiten aardig rustig: 1x gezwommen en vrijdagavond met edward en kathy films gekeken. Erg gezellig en zelfs om 2 uur 's nachts is het niet eens zo moeilijk om thuis te komen. Dankzij een aardige buschauffeur hoefden we niet naar het station te lopen maar nam hij ons mee terwijl zn bus 'ej i trafik' ('geen dienst') was, scheelde weer 15 min :D. Gisteren met Kathy naar het park bij Rosendal geweest maar aangezien het ook hier flink sneeuwde wandelde het niet heel fijn. Gelukkig was het cafe met thee en kladdkaka dichtbij :). Vandaag opnieuw door de sneeuw: glögg drinken bij mn begeleider thuis samen met nog een paar andere collega's. Was ook erg leuk en nu weet ik ook dat de stärkglögg duidelijk lekkerder is dan de lättglögg :).
Nu nog een paar daagjes aan het werk en dan is het vakantie!

En omdat het nu echt bijna kerst is voor iedereen: 'god jul och gott nyt år!!

Liefs,
Nienke

ps. nieuwe fotos staan weer op http://picasaweb.google.com/ninagustein/Stockholm2010?authkey=Gv1sRgCJbt4OON1pmNOg#

• 19 December 2010 - 20:15

Yaar:

Jeeej eerste!!

haha! klinkt goed hoor. Hier is het inmiddels ook veel gaan sneeuwen!! Gister nog leuk akkefietje met de auto gehad (op betonnen biels geparkeerd) dus genoeg vermaak ook voor ons!!

Hele fijne kerstdagen!

xx yaar

• 20 December 2010 - 08:12

Ramon:

Hoi Nienke!!

Klinkt allemaal super daar!!! Al lijken mij feestjes buiten met -10 iets minder...(maar mss met 4 lagen idd wel uit te houden...)
    hier is het ook dikke laag sneeuw (±15 cm ofzo), dus hier is het ook lekker sneeuw banjeren als je ergens heen wil. Maar het is weer eens wat anders.

Mzzls,
    Ramon

• 21 December 2010 - 10:21

Joep:

Hejhej,

ik denk dat ik toch maar eens die glögg moet komen proberen:P. Klinkt allemaal nog steeds supermooi daar. Ook mooi dat ze je nu extra werk gaan geven om 'bezig te blijven'!

Joep