Zweedse feestdagen - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van nienkestockholm - WaarBenJij.nu Zweedse feestdagen - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van nienkestockholm - WaarBenJij.nu

Zweedse feestdagen

Door: nienkestockholm

02 Januari 2011 | Zweden, Stockholm

Hejhej!
Om mee te beginnen: voor iedereen een heel gelukkig & mooi 2011! Aangezien 2010 niet heel lang geleden is begin ik mn update nog maar even daar.
De woensdag voor kerst kwam er weer bezoek uit Nederland: Annemiek! Gelukkig was de sneeuwchaos op de vliegvelden enigzins voorbij zodat ze 'maar' 2 uur vertraging had. Maar ze is er gekomen :). Volgende dag ben ik nog wel even naar het ziekenhuis gegaan om de laatste dingetjes af te maken en ondertussen kon Annemiek mooi naar het Vasa-museum, als die tenminste open was geweest... Daarom maar alvast een rondje door de Gamla Stan voordat ik uitgewerkt was. Toen ik op mn werk ook iedereen fijne kerst & gelukkig nieuwjaar had gewenst was het tijd om vakantie te gaan vieren! Rondleiding door Stockholm begon met de Katerinahissen voor een mooi uitzicht over de stad. Daarna was het plan om te gaan lunchen in Rosendalen, maar ook die bleek dicht te zijn... Nu heeft Annemiek de lekkerste kladdkaka van Stockholm gemist ;). Gelukkig zijn er in Gamla Stan ook genoeg leuke cafeetjes waar ze ook lekker eten hebben.
De dag ernaa was het 'julafton' (kerstavond) en hier is dat de belangrijkste dag/avond van kerst. Alles is hier zo ongeveer dan dicht en er valt dan niet heel veel te beleven. Ideale dag dus om te gaan wandelen in Tyresta nationaal park. Helaas zat het weer niet heel erg mee: heel veel wolken waardoor de sneeuw net iets minder mooi was als met blauwe lucht. Ondanks dat wel een flink stuk gelopen over niet altijd heel goed begaanbare paadjes. Omdat de supermarkten ook vroeg dichtgingen hadden we de kerstinkopen van te voren gedaan. En met -5 graden bleef alles prima gekoeld ;). 's Avonds dus ook ons kerstdiner: Zweeds julbord! Er viel weinig aan te koken (gehaktballetjes bakken/opwarmen telt ook niet echt) op het toetje na: 'gröt', oftewel paprijst :). Om het helemaal echt te maken vooraf een glaasje glögg en daarna lekker gegeten :). Onze eigengekookte 'gröt' was ook goed gelukt en nog een halve pan over wat volgens de verpakking ook prima was als kerstontbijt. Na al het eten toch nog weer op stap gegaan: kerstnachtdienst in de Stor kyrkan (= kerk bij koninklijk paleis waar de kroonprinses afgelopen jaar nog is getrouwd). Het was een hele sfeervolle dienst en ondanks dat het allemaal in het Zweeds was kon ik het nog aardig volgen. Met alle kerstliederen (zelfde melodie, andere tekst ;)), kaarsen en het kerstverhaal voelde het helemaal af. Omdat het echt een nachtdienst was de volgende dag rustig aan gedaan en ons 1e museum bezocht: oost-azie museum met een tentoonstelling over het chinese terracotta-leger. Niet hele grote tentoonstelling maar wel erg mooi! Op 2e kerstdag kwam er iets meer leven in de stad en hebben we een rondje door Södermalm gelopen en 's middags alweer cultureel bezig geweest. Dit keer was het Vasamuseum wel open! Ook voor de 3e keer blijft het een indrukwekkend museum en aangezien er nu bijna niemand was, ook nog stuk fijner rondlopen als in de zomer. Ondertussen vonden we het wel tijd worden voor beter weer mét zon. Maar helaas... ook volgende dag grijs & sneeuw. Dan nog maar een museum van ons to-do-lijstje: het etnografisch museum. Ook hier interessante tentoonstellingen maar helaas was de helft van de bordjes alleen in het Zweeds... niet heel handig voor Annemiek en mijn vertaling was ook niet compleet ;). De volgende dag ondanks de wolken toch gaan wandelen (en er was zon beloofd, dus we hadden nog goede hoop) in natuurreservaat bij mij in de buurt. Beloofde zon kwam niet, maar de sneeuw blijft mooi! 's Middags tip van een vriendin van Annemiek opgevolgd: de beelden tuin van Millesgården. De tuin lag op weer een ander eiland (lidingö) en ook hier weer een mooi uitzicht over Stockholm. De tuin zelf en de beelden waren ook erg mooi, en met alle sneeuw nog een extra effect. Bij de tuin hoorde ook (natuurlijk) een cafeetje, en aangezien het in een serre was leek het bijna op de kassen bij rosendalen ;). En na de thee met kardemonbroodjes was het tijd om terug te gaan voor Annemiek dr laatste rondje door Gamla Stan. Ter ere van haar laatste avond uit eten geweest: Zweedse köttbullar :D. Op de kaart stond geen kladdkaka, en die moest Annemiek natuurlijk nog wel geproefd hebben! Dus naar een cafe 2 deuren verderop verhuisd waar ze het wel hadden: erg lekker :). Eenmaal thuis nog een laatste glaasje glögg en daarmee was het bijna voorbij. Volgende dag redelijk vroeg op zodat Annemiek dr bus naar het vliegveld kon halen. Op het station heb ik dr uitgezwaaid en daarmee was er alweer een einde gekomen aan een hele leuke week!
Lang alleen ben ik daarna niet geweest want langzamerhand kwamen er weer wat mensen terug van hun kerstbezoek thuis. Dus nog een avond film gekeken met kathy, eduard, matthias (zwitserse student) en 2 vrienden van kathy die bij haar op bezoek waren. Met dezelfde mensen de volgende dag/avond ook een geslaagde oud & nieuw gehad. We zijn de avond bij mij thuis begonnen met een gecombineerd Roemeens (polenta en gevulde wijnbladeren), Zwitsers (rosti) en Nederlands (gevulde speculaas) oud & nieuwdiner. Oliebollen bakken leek me niet zo'n goed plan en aangezien ik ze toch niet lekker vind vond ik het niet erg. Maar de amandelspijs uit NL was nog steeds niet op, dus dan maar gevulde speculaas. Iedereen vond het erg lekker, dus nu mag ik het recept nog even gaan vertalen ;). Na het eten naar het bos gegaan om een vuurtje te stoken & marshmellows te bakken. Maar eenmaal bij de vuurplek bleek er geen hout in de kist te liggen... tja, dan maar duitse zwarte bessen likeur drinken en pepparkakor eten zonder vuurtje ;). Gelukkig was het niet heel koud, maar het sneeuwde wel hard dus we werden mooie sneeuwpopjes. Voor het 'echte' oud & nieuw zijn we naar de stad gegaan waar we vanaf een hoog punt het vuurwerk hebben bekeken. Helaas door de sneeuw niet heel veel uitzicht, maar toch wel vuurwerk gezien :). Voor de champagne was ook gezorgd, dus helemaal compleet! Na al het buiten zijn was het tijd om naar binnen te verhuizen en na wat zoeken een cafe gevonden die niet al om 1 uur dicht ging... Daar ons feestje afgemaakt totdat om 3 uur de lampen aangingen en we moesten vertrekken. Dankzij de nachtbus weer heel thuis gekomen en het nieuwe jaar begonnen met lang uitslapen. 's Avonds opnieuw naar de stad om met Kathy en haar vrienden naar een balletvoorstelling te gaan. Kathy was al eerder naar het Zwanenmeer geweest en dat was goed bevallen, dus nu met studentenkorting naar de Notenkraker. Voor mij mn eerste klassieke balletvoorstelling, en het was erg mooi! Het verhaal was aangepast aan een zweeds kerstsprookje maar aangezien ik het originele verhaal niet eens ken, zag ik het verschil niet erg ;).

En ondertussen is het alweer 2 januari en staat het volgende bezoek alweer bijna op de stoep: woensdag komt Wienke Stockholm bekijken :). Tot die tijd ga ik nog een poging doen om wat aan mijn eindverslag te werken en tussendoor alweer allerlei leuke dingen gepland!

Nieuwe foto's zijn er ook weer: http://picasaweb.google.com/ninagustein/StockholmMetAnnemiek?authkey=Gv1sRgCKSsnPz7oqDA3gE# en http://picasaweb.google.com/ninagustein/Stockholm201011?authkey=Gv1sRgCLfnyYP75a70EA#

Liefs,
Nienke

• 02 Januari 2011 - 16:12

Yaar:

hee lieve nienk!

jij ook een gelukkig nieuwjaar natuurlijk! fijn dat je het nog steeds zo leuk hebt! ik ga nu de foto's bekijken :)
    xxxx

• 02 Januari 2011 - 17:00

Papa & Mama:

Mooi verslag en fotos. De sneeuw is hier inmiddels grotendeels weg.

• 02 Januari 2011 - 17:24

Annemiek:

Verslag goedgekeurd! ;) Alvast veel plezier met Wienke, op dat er maar minder dicht mag zijn en meer zon!

• 02 Januari 2011 - 18:40

Joep:

Haai Nienk!

wat een leuk verhaal weer! De foto's had ik al via Pieks facebook gevonden :D. Volgens mij ben jij hoofdsponsor van Glogg aant worden (geen o" op Stefans laptop te vinden)!

Joep

• 02 Januari 2011 - 19:31

Ramon:

Hey Nienk,

Hahaha...het merendeel had ik al gezien op de foto's van annemiek geloof ik (tenminste...het verhaal tot oud en nieuw:P). Ook natuurlijk een gelukkig nieuwjaar aan jou en iedereen daar. En veel plezier met wienke!!

mzzls,
    ramon

• 03 Januari 2011 - 19:17

Wienke:

Joehoe! nog 2 nachtjes slapen! ;-)
    Klinkt goed allemaal, ik heb er zin in!

xxx Wienk

• 05 Januari 2011 - 14:52

Janita:

De beste wensen voor het nieuwe jaar Nienke.
    Leuk om de foto's te zien en het verslag te lezen.

• 08 Januari 2011 - 20:15

Hanneke:

Zeg, met al die bezoekjes lijkt het meer op een grote vakantie, dan op een werkstage Pienky!! Maar leuk hoor, lekker genieten, zou ik ook doen!
    X and Happy NEW YEAR...Hanneke & knuffel van Veere